Kiss Attila Esküvői DJ

Hogyan válasszunk esküvői helyszínt?

Biztos, hogy alkalmas lesz számunkra ez a hely? Finomak az ételek? Korrektek üzletileg? Van hangerőkorlát? Beengedik a külsős italokat? Lehet menni korábban dekorálni? A fórumokon rengeteg kérdést tesznek fel a menyasszonyok esküvői helyszín témában, és mivel elég nagy káoszt tapasztalok ezen a területen, szeretnék nektek egy kicsit segíteni ezzel az írással.

Mindenek előtt szeretném jelezni, hogy ez a cikk szigorúan szubjektív alapon született. Esküvő DJ-ként láttam több, mint 200 lakodalmat, de nem vagyok vendéglátós és nem ismerhetek én sem minden szempontot. Abban viszont bízom, hogy néhány dolog az esküvőjüket tervező párok számára a helyére kerül és sikerül kicsit jobban érteni a résztvevők szempontjait, motivációit.

Ha nincs elég hely, akkor jön szóba a mobil rendezvénysátor.
(Etyek, Czímeres Pálinkaház)

Úgy tapasztalom, hogy az esküvői piac szélesedésének és színesedésének okán gombamód nőnek ki az újabbnál újabb esküvői helyszínek az országban. Ez egy nagyon jó dolog, hiszen a széleskörű fogyasztói igényeket követi a kínálat. Minden helyszín egyedi, megvannak az előnyei és a hátrányai. Ugyanúgy rendelkezésre állnak éttermek és csárdák, amik a hagyományosabb lagzikat igyekszenek kiszolgálni, de rengeteg kastély, kúria, hotel, borospince, sőt hajók is ráálltak az esküvőztetésre. Ez utóbbiak pedig inkább a modernebb nyugati / amerikai típusú esküvők számára megfelelő helyszínek.

Sajnos vannak olyan helyszínek is, amik egyáltalán nem alkalmasak esküvőre, mégis erőltetik a dolgot. Általában van egy nagyon jó tulajdonságuk, pl. jó helyen, szép környezettel, kilátással rendelkeznek, ami elkápráztatja az esküvőjüket szervező párokat. A legtöbb vendéglátós, vagy ingatlan tulajdonos szívesen felszáll az “esküvő-vonatra”, hiszen ez egy jól jövedelmező üzlet, az ingatlan hasznosításának egy jól profitáló módja. A párok pedig csak később, menet közben szembesülnek a választásuk hátrányaival.

Az csak a kisebb gond, ha a szolgáltatók szívnak egy rosszul kialakított, számukra hátrányos tulajdonságokkal bíró helyszínnel. Ettől még az esküvő rendben végbe tud menni, legfeljebb a szolgáltatók részéről nagyobb erőfeszítést kíván. De előfordulhat, hogy ez a hátrány kihatással van az egész rendezvényre. Ha nincs jól fotózható terület a helyszínen, akkor hiába hívjátok a legjobb fotóst, nem fogja tudni a tudása legjavát adni. Ha nincs tánctér, akkor nem lesz nagy buli. Ha nincs klíma, akkor mindenki ki fog menekülni az épületből ahelyett, hogy bent táncolna, Stb.

Egy mutatós kert varázslatos környezetet biztosít a szertartáshoz és a fotókhoz.
(Agárd, Pálmajor Pihenőpark)

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány szempontot, amit mindenképp mérlegeljetek a helyszín kiválasztásakor. Ne feledjétek, egy elsőre aprónak tűnő dolog is nagy hatással lehet az esküvő lefolyására. És elég bosszantó, ha egy apróságon múlik egy több millió Ft költségvetésű, megismételhetetlen családi rendezvény sikere.

Milyen a jó esküvő helyszín?

Nem túl kicsi.
A terem legyen akkora, hogy minden vendég le tudjon ülni, és ha bulizni is szeretnétek, akkor maradjon legalább a létszám 30%-ának megfelelő nagyságú hely táncolni. (Pl. egy 50 fős vendégseregből tudjon egyszerre legalább 15 ember táncolni.)

Nem túl nagy.
Ez a ritkább eset, de voltam már ilyen helyzetben, amikor egy 400 fős helyszínen voltunk 120-an, és eléggé elvesztünk a térben. Egy nagy térhez pl. sokkal-sokkal több fény- és hangtechnika kell.

Lehetőleg nem tagolt.
Az a legjobb, ha a vacsora helyszíne, a tánctér és a szolgáltatói asztal is egy légtérben van. Ez viszont sok helyen nem megoldható, és jobb híján külön terembe teszik a táncteret. Ilyenkor fennáll a veszélye, hogy nehezebben indul be a buli. A szolgáltatók sem igazán szeretnek külön termemben vacsorázni, mert így nehezebb szemmel tartani az eseményeket.
A tagoltság az egyik leggyakrabban előforduló probléma a helyszínekkel. Sok esküvő szépen lemegy ezeken a helyszíneken is, de tudnotok kell, hogy a szolgáltatók részéről egyetértés van abban, hogy ez egy nem ideális helyzet.

A limbózáshoz is kell a hely. 🙂

Megfelelő infrastruktúrával rendelkezik.
Ide inkább példákat írok:
– Legyen elég mosdó: voltam olyan helyszínen, ahol 60 főre 1 db férfi és 1 db női WC állt rendelkezésre. De legalább sorban állás közben összeismerkedtek a vendégek. 🙂
– Az egyik helyszínen valami állandóan lecsapta a biztosítékot. Kiderült, hogy több hűtő is be volt dugva ugyan arra a fázisra, amiről a hangtechnika is kapta az áramot, és persze túl volt terhelve. A buli számára a fénynek és a hangnak fontos, hogy legyen egy külön 16A-s fázis. A legtöbb helyen ma már szerencsére figyelnek erre.
– Legyen klíma: hiába érzed azt a helyszín bejáráson, hogy klíma nélkül is kellemes a hőmérséklet a helyszínen. Gondolj bele, mi történik, ha meleg van az esküvőd napján és bemegy az a sok vendég a terembe. Amikor kihozzák nekik a gőzölgő leveseket vagy nekiállnak egyszerre táncolni, pillanatok alatt izzadni fog mindenki, majd kimenekül a levegőre. Sok bulit rontott már el a hőség. Ha napközben 30-35 fok van, sokszor csak éjfélre hűl le kint annyira az idő, hogy szellőztetni tudjunk. Kell a klíma.
– Ha a helyszín biztosít hangtechnikát, szertartás hangosítást, akkor az legyen megfelelő minőségű és legyen ott valaki, aki ért is hozzá. Sok helyen azt látom, hogy a helyszín vállalja a szertartás hangosítását, vesz egy olcsó technikát és odaállít egy pincért, hogy csinálja meg. A pincérnek nem az a dolga, hogy értsen a hangosításhoz. A zenéket még elindítja a laptopon, de ha gond van, pl. szertartás közben gerjed a mikrofon, vagy interferencia van, akkor fogalma sincs, mit kell csinálni. A legjobb, ha a DJ-re/zenészre bízod a dolgot, ők azért jó eséllyel értenek is a technikához.

Legyen megközelíthető.
A jó megközelíthetőség, parkolási lehetőség a vendégek és a szolgáltatók számára is egyaránt fontos, de egyre több helyen kényszerülünk kompromisszumra e tekintetben. Egy belvárosi helyszínen ez szinte magától értetődő, de valamiféle megoldás, pl. egy fél órára szóló behajtási engedély meg szokta oldani a problémát. Vannak viszont olyan helyszínek, pl. a pesti alsó rakparton álló hajók, amik időről időre autóval egyáltalán nem megközelíthetők, mert a rakpartot lezárják. Az értékesítők természetesen ezekre a dátumokra is vállalnak esküvőt és egy kukkot sem szólnak a problémáról, a párok sokszor csak az esküvőjük napján szembesülnek a helyzettel. Ezt személyesen tapasztaltam. A vendégsereg még csak-csak megközelíti a pesti rakpartot tömegközlekedéssel, taxival, vagy távolabb parkol és sétál egy kicsit. De a dekorosnak, zeneszolgáltatónak, cukrásznak azért csak jó lenne tudni, hogy több száz méterről kell becipelni a cókmókját a helyszínre.

Megfelelő helyszínen a fények is jobban érvényesülnek.

Legyenek üzletileg korrektek.
Szeretném leszögezni, hogy a legtöbb helyszínnek teljesen jó a hozzáállása, de sajnos itt is előfordulnak inkorrekt emberek, ugyanúgy ahogy az élet területein is. Mire gondolok? Például azokra, akik visszamondják a kisebb esküvőket, ha jön egy “zsírosabb” meló arra a napra. Egy dupla akkora esküvőt sokszor még akkor is megéri elvállalni, ha a korábban már valaki fizetett 100-200 ezer Ft foglalót ara a napra, és a megkötött szerződés alapján valamilyen kártérítést kell neki fizetni. Mindig figyelmesen olvassátok végig és gondoljátok át, mit írtok alá a szerződésben.
Az is előfordul, hogy bizonyos negatívumokkal csak az esküvő napján szembesítik a párokat, pl. hangerőkorlát van érvényben vagy egy közeli rendezvény miatt autóval nem megközelíthető a helyszín.
Ezekre leginkább azok a helyszínek hajlamosak, akik ezt megengedhetik maguknak, mert nagyon felkapottak. Ha neked nem tetszenek a feltételek, nem gond, úgyis jön helyetted tíz másik ügyfél…

Illeszkedjen a képbe.
Mit értek ez alatt? Tegyük fel, hogy megbízol egy jónevű fotóst, videóst, rendezvény technikust, mert számodra fontos, hogy a legjobb képek szülessenek. Ők csak akkor tudják kihozni magukból a maximumot, ha alkalmasak rá a körülmények: szép a helyszín, jók a fények és megfelelő méretű terek állnak rendelkezésre. Egy jó fotós csak szép környezetben tud tuti képeket csinálni rólatok. Egy videós akkor fog látványos anyagot forgatni az esti buliról, ha van hely táncolni és fénnyel jól van dekorálva a tánctér. A fénydekor is egy arra alkalmas helyen néz ki igazán jól.

Legyen elég szállás.
Sokszor probléma, hogy a helyszín nem tud (elegendő) szállást biztosítani. Ilyenkor meg kell próbálni a környéken keresni, de néhány régióban a nyár folyamán szinte lehetetlen egy napra szállást találni. Ilyen pl. a Dunakanyar és a Balaton környéke, különösen akkor, ha épp valamilyen fesztivál van a környéken. Zamárdiban nincs szabad szállás a Balaton Sound idején, sem Kapolcs 30 km-es körzetében a Művészetek Völgye két hetében. Érdemes tájékozódni ez ügyben is, mielőtt dátumot / helyszínt választotok.

Lehetőleg ne zavarjuk egymást a környezetünkkel.
Sok helyszínen van hangerőkorlát a szomszédok miatt. Ettől nem kell megijedni, legtöbb esetben egyáltalán nem túlzó a mértéke. Ha a tánctéren legalább 85 – 90 decibel megengedett, akkor ilyen hangerőnél már élvezhető a zene, ez alatt viszont valószínűleg nem. A hangerő korlátot viszont nem itt, hanem a telekhatáron mérik. Ha az épület jól szigetelt, a telekhatáron jóval alacsonyabb a zajterheltség. Sokszor egyébként az ittas vendégek hangosabbak a zenénél is, a szomszédok pedig inkább miattuk hívják ki a rendőrséget.
Az is előfordul, hogy több esküvő is megy egyidőben egymás mellett és áthallatszik hozzánk a szomszéd szertartás vagy a vőfély konferálása. Érdemes ennek is utána kérdezni, milyen megoldást kínálnak ez ellen.

A fenti lista természetesen nem teljes, hiszen rengeteg szempont jön szóba egy esküvő helyszín kapcsán. Igyekeztem objektív szempontokat szempontokat bemutatni és az eddigi tapasztalataimat beleszőni az írásba. Bízom benne, hogy hasznosnak találtad.

Nem találtad még meg az esküvő DJ-det? Kérj árajánlatot tőlem ide kattintva!